Deze pagina in het kort:
Blijf weg bij www.webreus.nl, of als je er nog een of meerdere websites hebt lopen, ga dan weg.
En voor wie wil weten waarom is hier de lange versie:
Mijn eerste ervaring met webreus was zeer positief.
Ik wilde een .me.uk domein registreren en op aanraden van collega's ben ik toen (anno 2009) bij webreus terecht gekomen.
Op de registratiepagina kon je echter niet kiezen voor een .me.uk domein extensie.
Dus maar even telefonisch contact opgenomen met webreus.
En alles was zo geregeld.
Enige nadeeltje was dat ik de domeinnaam steeds met 2 jaar tegelijk moest afnemen, maar dat mag de pret niet drukken.
Zodoende had ik sinds 11 september 2009 een .me.uk domain naam die gehost wordt door webreus.
Na het eerste jaar kreeg ik een factuur voor het volgende jaar.
Daarop stond per abuis weer het bedrag voor de domeinnaam vermeld, terwijl ik dat al twee jaar vooruit betaald had.
Dus maar weer even contact opgenomen met webreus en ook dat werd snel en moeiteloos opgelost.
Sinds de oprichting van mijn website zijn er bij mijn weten geen echte storingen geweest.
Totdat ik in juli 2012 een mailtje van Google kreeg met de melding dat mijn website tijdelijk geblokkeerd was vanwege malware die daar aangetroffen was.
Ik meteen maar mijn wachtwoord gewijzigd en de originele website weer terug gezet.
En ook Google geïnformeerd dat de malware was verwijderd.
Na analyse van de geïnfecteerde bestanden bleek dat er een script was toegevoegd aan de index pagina.
Even googlen leerde me dat dit een gevolg was van een lek in een oude Plesk versie, het beheersysteem wat door webreus gebruikt wordt.
Kennelijk hadden ze dus verzuimd om Plesk up to date te houden.
In totaal heb ik 3 mailtjes naar de helpdesk gestuurd met de mededeling dat ik gehackt was en dat dit kwam door een oude Plesk versie.
Als ik me goed herinner heb ik ook tevergeefs getracht telefonisch contact op te nemen, maar dat kan ik natuurlijk niet meer terugvinden.
Ik heb ook gevraagd wat ze er aan gedaan hebben om herhaling te voorkomen.
Helemaal geen antwoord.
Dat vind ik ronduit onbeschoft.
Maar ja, je betaalt niet veel, het is opgelost, dus laat maar.
In 2014 kwam het moment om weer te verlengen.
Eigenlijk wilde ik alles onderbrengen bij mijn andere hosting provider, www.one.com.
Daar kun je namelijk meerdere domeinnamen koppelen aan het zelfde hosting pakket, wat dus voordeliger is.
Maar omdat de domeinnaam nog voor een jaar betaald was bleef ik nog maar een jaartje langer bij webreus.
Spijt dat ik daar nu van heb!
Tot nu toe is er slechts een incidentje geweest, waarbij bleek dat de service van webreus gewoon niet bestaat. Maar ja, zo'n ramp was dat nou ook weer niet.
Tot 28 oktober 2014. Toen kreeg ik onderstaand mailtje van webreus:
Geachte heer Bergmans, De registrar webcolos waar webreus de .uk domeinen registreerde is gestopt. Het is nodig uw .uk domein(en) onder beheer te brengen bij de nieuwe partner van webreus, dit is "key-systems". Helaas is het nodig dat u zelf via de website van Nominet (uitgever .uk domeinen) enkele handelingen verricht om dit te doen. Nominet kan kosten in rekening brengen om de wijziging door te voeren. Als u geen actie onderneemt, wordt u rechtstreeks klant bij Nominet. Dat is niet gewenst als u bij Webreus wilt blijven. Voor een volledige uitleg van de te verrichten handelingen zie de info pagina, Nominet handelingen info pagina. Met vriendelijke groet, WebReus
Wablief?! Moet IK dat zelf doen? En moet IK daar voor betalen? Ik heb natuurlijk een boze mail geschreven. Maar ja, zoals te verwachten, geen antwoord.
Ik heb toch een overeenkomst met webreus? Als zij de domeinnaam door een andere firma laten registreren die daarna failliet gaat, dan horen zij dat toch zelf op te lossen? Of ben ik nou gek?
Afijn, als er niemand thuis is kun je moeilijk je beklag doen.
Mijn vermoeden is dat webreus is gekrompen tot een webdwerg, die op het punt van omvallen staat.
En als ik ze daarbij een zetje mag geven zal ik dat zeker niet nalaten.
Het zal mij niet verbazen als webreus hun Engelse partner webcolos snel achterna zal gaan.
En wat mij betreft verdienen ze dat!
Ik moet toegeven, webreus is goedkoop.
Tenminste als je niet meerekent dat je de kans loopt dat je halverwege je contract ineens extra moet betalen om weer zeggenschap over je domeinnaam te kunnen krijgen.
Dat er een keer iets niet helemaal lekker werkt mag je verwachten bij een prijsvechter.
Maar dat er daarna helemaal geen feedback komt als je tot 3 maal toe contact probeert te maken met de helpdesk is ronduit onbeschoft.
"Het geld is binnen, laat de klant voor de rest maar stikken." zullen ze waarschijnlijk denken.
Maar het toppunt is wel de brutaliteit om de klant op te zadelen met hun eigen probleem. De klant moet gewoon maar zelf de verhuizing regelen en mag daar nog voor betalen ook. En daar krijgt hij/zij ook maar net een week de tijd voor.
Mijn devies is daarom duidelijk: Wegwezen bij webreus!
Ik hoop dat ik met mijn verhaal zo veel mogelijk mensen bereik zodat zij op tijd dit zinkende schip kunnen verlaten. Dus, zegt het voort!
Op 28 juni 2015 kreeg ik een mailtje voor de verlenging van het hosting contract.
Daarin werd vermeld dat als ik het pakket niet wil voortzetten ik het tot 2 maanden voor het einde van het contract moest stop zetten, anders zou het volgens de voorwaarden automatisch worden verlengd.
Nou, reken maar dat ik het wil stop zetten, dus ga ik naar de website en ik geef aan dat ik hat pakket wil stopzetten.
Ik vul alles netjes in en ik krijg te zien dat de opzegging per eerst volgende vervaldatum van 1-1-1970 zal plaats vinden.
Grappig, een klein foutje.
Maar wat daarna gebeurde is nog spannender.
Op de laatste pagina krijg ik nogmaals de gegevens te zien en mag ik nog een keer op bevestigen klikken als ik het pakket echt wil stopzetten.
En toen kreeg ik onderstaande pagina te zien.
Ik heb tot nu toe nog geen bevestigingsmailtje gehad of mijn pakket werkelijk is stopgezet. Maar daar word ik niet warm of koud van. Zal ik zelf een mailtje sturen? Naaaah, daar krijg je toch geen antwoord op. Ik ben benieuwd wat Webkneus doet als het zo ver is.
De einddatum 11 september 2015 kwam, en 11 september 2015 ging voorbij.
Ik heb niets meer van webkneus vernomen.
Ik neem dus maar aan dat ik er van af ben nu.
Het lijkt dus allemaal met een sisser af te lopen.
Het is nu zondag 13 september en de website en de domein naam zijn beide nog in de lucht.
Ik ben benieuwd hoe lang dat nog gaat blijven.
Vandaag is het maandag 14 september, de hosting is uit de lucht, maar de domeinnaam doet het nog gewoon. Als je nu naar www.izabella.me.uk surft krijg je een Plesk default pagina te zien, in plaats van de oude website.
En op zondag 20 september is de domeinnaam nog steeds in geldig. Maar ja, ik heb er niets meer aan want ik kan hem niet wijzigen.